lördag 18 januari 2014

Julefrokost och Grönland.

Vi har varit på julefrokost i Danmark. (Frokost i Danmark betyder alltså lunch.) Det kan tyckas lite sent (eller tidigt, hur man nu ser det) men tanken var att det skulle varit i december. Nu drabbades värdinnan av en elak njursten i december och därför fick det bli nu i stället. Julen varar väl till påska!
Gott med sill, ål och övriga danska julläckerheter så här i januari. Flaeskesteg, lun leverpostej med bacon och champinjoner... Ursäkta min danska stavning men jag gitter inte kolla.
Behändigt med tåget som så lätt och behändigt tar oss till och från Nivå.
Våra danska vänner har tillbringat mycket tid i det exotiska Grönland. Dessa små figurer är skapade av kaskelottänder. Utsökta.


Här är ett hundspann. Det är nog det närmaste vi kommer hundbilder idag.
Mina vovvar har varit ensamma i eftermiddag men moster har bidragit med både mat och promenad så egentligen är det inte alls synd om dom. Sonja blev dock överlycklig när vi kom hem. Hon viftade inte bara med svansen utan med hela rumpan! Just det, lilla gumman, lär dig att uppskatta husses och mattes närvaro.




Mera grönländsk hantverk. De små träfigurerna är tillverkade av teak och det är förstås ett träslag som inte återfinns i den delen av världen. Där har man nog fått lita till import. Kvinnan med barnet på ryggen däremot är skapad av drivved.
Tack för idag, Inge-Lise och Peter.

På tal om Grönland. En av de mest fantastiska böcker som jag har läst - och jag har läst väldigt många - är "Min grönländska ungdom" av Peter Freuchen. Tror att jag har läst den tre gånger. Jag hade den utlånad till en arbetskamrat för länge sen. Hon hade den säkert i tio år men jag visste var den fanns och nu står den i min hylla igen.
Dags för kvällsmat till hästarna och hundpromenad i den evinnerliga blåsten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar