onsdag 29 januari 2014

Dagsfärska bilder

...även om dom inte är så bra. I iskylan, snöfallet och kulingen bestämde jag mig för att idag köper jag mig en ny kamera! Sagt och gjort. Efter en timme på banken - i ett helt annat ärende än att låna pengar till kamera - körde jag och skaffade den här. SONY RX100II.


Enligt en kompis är den alldeles otroligt bra och av vad jag läst på nätet är den outstanding i all sin litenhet. T.o.m. försäljarna ser impade ut när jag kommer i och pekar på den. "Fantastisk kamera" säger dom och verkar lite förvånade över att tanten verkar bestämd i sitt val.
Eftermiddagen har gått åt till att ladda batteri, läsa bruksanvisning, ladda ner programvara och registrera produkten. Pust! Det tröttar att läsa bruksanvisning. Dessutom är texten så liten att mina progressiva inte klarar av den. Fick leta upp ett förstoringsglas, ärvt av sambons föräldrar.
Provtryckte förstås några bilder också men jag är övertygad om att kameran kan oändligt mycket bättre än så här. Sonja har naturligtvis redan pulvriserat kartongen. Råkade visst lägga den i badrummet (!) men å andra sidan har väl kartongen gjort sitt.

Dessutom verkar det slöseri med krut att lägga bilder på 4,5 MB på en blogg eller på Facebook. Får nog ställa in storlek och bildkvalitet på något simplare.
Det ska bli kul att lära och testa mera!

De gamla bilderna återkommer jag till. För några år sedan ägnade jag ganska mycket energi åt att skanna gamla diabilder och en del smakprov av dessa kommer att dyka upp här. Tillsammans med nya förstås.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar