onsdag 14 augusti 2013

Regn och vilande hund

Koppelpromenad på gårdsplanen på morgonen. Bära upp och ned för trappor. Frukost i en hushållspappersrulle - klar lyckträff eftersom det nog tog en halvtimme att avsluta det projektet. Sen kom Siri och då blev det nästan omöjligt att hålla Sonja i stillhet.
Just nu säger dom på radion att det kom drygt 22 mm regn mellan sju och åtta i morse. Jo tack, vi märkte det! Blöta hundar överallt.
Sonja och jag isolerade oss i en stängd sovrumsavdelning och alla som har försökt hålla en irländare på sex månader i stillhet förstår vilka problem jag har. Vi gosade i sängen en stund, sen gick jag ner och hämtade ett stycke äckligt luktande grisknorr eller vad det nu var. Där gick väl ytterligare någon halvtimme.
Utanför den stängda dörren står dom andra två och gnäller med jämna mellanrum. Jag har försökt prata med dom om att det är lugna aktiviteter som gäller för Sonja. Spela spel, se på TV, lägga pussel eller något liknande. Mina förslag har inte ens övervägts.
Just nu är klockan tio och Sonja har svimmat en stund på mattan i badrummet. Ska om en stund flytta ner henne till korgen i hallen så hon får lite miljöombyte. Och sen ska jag köra och köpa grisöron och annat tuggmaterial. Hon behöver ett nytt halsband också. Hon har bitit sönder Svantes gamla valphalsband.

##

Klockan har hunnit bli tre på eftermiddagen och bara en timme kvar till mat! 
Sonja har fått ett nytt halsband och förråden av Dentastix och grisöron är påfyllda. Mina skriverier börjar alltmer likna en sjukjournal. Det är snart bara puls och temp som inte registrerats. 
Regnet fortsätter att hälla ner i kraftiga skurar, men det ljusnar i väster så det upphör väl så småningom.
Sonja och jag har varit på promenad på en ganska blöt gräsmatta. (Tack,sa i alla fall gräset, som vid det här laget var tämligen törstigt.)
Eftersom Sonja inte signalerar ynklighet på samma sätt som de första dagarna är det omöjligt att få Svante och Siri att fatta, att leka ska vi inte göra med henne. Och Sonja vill jättegärna leka men matte är elak och håller henne i kort koppel.

##

Börjar bli trött på att plåta trötta, sjuka och eländiga hundar så jag tar en gammal vinterbild i stället.
Klockar närmar sig sju, friidrotten har tydligen paus i kväll men Zlatan och gänget ska möta Norge i landskamp. 
Sonja måste vara världens snällaste valp. Trodde hon skulle gnälla, skälla och yla där hon sitter fastbunden i hallen. Men nej, inte ett ljud säger hon, bara blänger på mig när jag går förbi. Snart ska hon få byta miljö till framför TV:n. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar