tisdag 20 augusti 2013

Hundrastgård

Även om lösningen med korg, koppel och kompostgaller i hallen var ganska bra så var det ju synd om Sonja som inte fick vara ute särskilt mycket. Och måndagen bjöd på perfekt uteväder så jag pysslade någon timme med att konstruera en utevariant. Det är faktiskt så att vi har tre hundrastgårdar på tomten. Vi har inte använt dom på sex år. Till hundar alltså.  Normalt är dom reserverade för katterna, speciellt den gamla Gullan, som fått överge gårdsplanen sen Svante gjorde sitt inträde för sex år sedan.


Ganska nöjda med resultatet, både Sonja och jag. Stor, fin rastgård och en massa kompostgaller som tillåter vistelse på både grus och gräs. Korg, leksaker och vattenskål. Saken var biff!
Matte vänder ryggen till i ca fem minuter och så säger moster "Det är tre hundar på gårdsplanen". Helt korrekt. På bara ett ögonblick har Sonja knuffat på ett strategiskt ställe och lyckats krypa under gallret. Tre vansinnigt glada och lekande hundar på gårdsplanen... Fler förstärkningar, karbinhakar och och metallförstärkt växttråd.
Därefter satte jag mig vid sidan om rastgården och åt frukost.
Hur lång tid kan det ta att gå in och borsta tänderna? Max fem minuter. När jag kom ut igen var det tre hundar på gårdsplanen! Jag kunde för mitt liv inte se några ställen i gallret där hon kunnat slinka ut. Men moster hade sett genom fönstret - hon tog helt enkelt sats och hoppade över!

Hela dagen tillbringade jag liggande i en solsäng med en bok och passade hund. För all del inte obehagligt men inte särskilt produktivt. (Längst ner till vänster på bilden ligger Sonja i sin korg medan de vuxna vankar utanför gallret.)
På kvällen var det repris från gårdagen. Sonja sprängfylld av energi och leklust. Svante sur som ett ägg. På kvällen ska man sova!
Slutsatsen måste ju ändå bli, att så förfärligt ont kan hon inte ha. Men nu var det sagt att hon ska vila sitt knä och då får vi åtminstone försöka. Återbesök hos ortopeddoktorn på fredag.
Det blir i alla fall fint väder idag igen och min bok är slut, så jag får hitta en ny och fortsätta vara hundvakt.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar