onsdag 7 augusti 2013

Plötsligt igår låg Sonja i Svantes (och övriga hundars) fönster i hallen! Den mest attraktiva platsen i hela huset. Husse hade inte hjälpt henne upp och tydligen har hon själv klarat av hoppet upp i soffan och sen till fönstret. Lite konstigt är det att en så frimodig valp med så otroligt långa ben inte hoppat upp tidigare. Nu blir det ännu mera en kamp om fönsterplatsen. Reglerna för den platsen sköts helt av hundarna. Svante och Siri ligger aldrig samtidigt i fönstret. Julia och Svante kan samsas om utrymmet (det är gott om plats). Det blir aldrig bråk om platsen. Den som kom dit först äger den. Hur det nu blir med Sonja  återstår att se.
Så var vi alltså på lekskolan igår igen. Våra träningspass under semestern har väl inte varit så många och så fokuserade som jag hade tänkt. Men, som sagt, Sonja snappar upp mycket ändå.
Uppmärksam liten Sonja på kurs. Så liten är hon dock inte i det här gänget. De flesta hundarna är havanaiser. Boxern Morris är väl ungefär som Sonja i storlek, likaså en jättepigg pudel.
Vi tränade mycket på följsamhet, kontakt, att stärka hundens förväntningar på HIT, sitta kvar i tre sekunder och en del annat.


Här får Sonja vara demohund när Yrsa visar Klara - Färdiga - HIT!!! På HIT springer man och belönar när hunden följer med. Dåliga bilder och jag begriper inte varför jag inte filmade i stället.
Efter nästan två timmar var Sonja superduktig på att "ligga bebis". På rygg med de långa benen rakt upp. Hon låg mellan mina ben, med huvudet på min mage och var totalt avslappad i en halvtimme.
Synnerligen hanterbar, vilket var vitsen. Pilla tassar, öron, kolla tänder och ögon.
Sen var det mysigt att få komma hem till storebror igen. Svante blir nog aningen kokt över att vi kommer hem och omges av en symfoni av hunddofter. VAR har ni varit? undrar han säkert - och varför fick inte jag följa med?
Sonja är väldigt duktig på att åka bil. Naturligtvis var hon trött och sov gott på hemvägen men även på ditresan sov hon hela vägen. Precis som Svante alltid gör. Man hinner knappt backa ut från garaget förrän han rullar ihop sig och somnar.

Efter en dag fri från kottar igår har jag haft två utryckningar idag. En vuxen kotte i förmiddags och en bebis alldeles nyss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar