måndag 19 augusti 2013

Ny liten video

Det är söndag kväll, klockan närmar sig midnatt och Sonja har äntligen somnat. Efter att ha suttit fjättrad vid sin korg i hallen med kompostgaller runt sig under en stor del av dagen har hon hur mycket energi som helst lagrad. Hur mäts energi? Googlade lite (fast jag är sur på Google) och hittade t.ex.: "Energi beräknas ofta som produkten av en intensiv och extensiv storhet, till exempel kraft och sträcka." (Wikipedia). JAHA! Mäter man i joule eller kilowatt eller...? Hela artikeln är för mig fullständigt obegriplig men det gör inte så mycket. Jag är latinare och bryr mig egentligen inte så mycket om fysiken. Den reder sig nog ändå. Det enda jag vet är att min valp har överskott på energi.
Efter kvällsrastning och godnattgodis släppte jag Sonja lös i sovrummet varefter hon i minst en timme for omkring som en furie med både tillåtna och otillåtna "leksaker". Svante grymtade, morrade och ignorerade för att lugna henne. Nu sover hon äntligen och varje dag ber jag en stilla bön att hennes korsband inte har tagit mer skada.
Nu pausar jag till i morgon och då kommer Siri tillbaka och jag kommer att behöva all energi till att hindra de vuxna att försöka dra med Sonja på kuliga aktiviteter. (Där kom det lilla ordet energi igen. Fast jag måste nog betraktas som lågenergisk.)
##

Så blev det måndag. Skolstart för de flesta barn. Varje år vid den här tiden får jag nostalgilängtan till skolan. Lukten av nya böcker, att få köpa nytt pennskrin på Åhlen&Holm (Stockholm) och att få börja i en högre klass. Jag älskade skolan och betraktas därför av många som ett UFO.

Sonja har avslutat morgonbestyren och jag har stängt in henne i sovrumsavdelningen igen. Inte alls populärt.

Svante och Siri piper på den ena sidan och Sonja på den andra. Man kan notera att hon inte gärna står på sitt vänstra bakben... Nåväl, det är bara att bita ihop och ta sig igenom den här tiden. Och man tycka vad man vill om spindlar men himla snygga fångstanordningar gör dom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar