söndag 17 november 2013

Melodifestival 1960 och sabbad tossa

Igår kväll tittade jag på Minnenas Television. Svenska uttagningen till Melodifestivalen 1960. Man glömmer hur det var... Fyra bidrag tävlade, Thore Ehrling och Göte Wilhelmsson dirigerade och Jeanette von Heidenstam var programledare. De fyra bidragen sjöngs av bl.a. Östen Warnerbring, Inger Berggren och Britt Damberg. "Alla" fyra bidragen sjöngs två gånger av olika artister. Man var noga med att påpeka att det var melodin, inte artisten, som skulle bedömas. Jurygrupper fanns i Luleå, Stockholm, Göteborg och Malmö. Inte tal om att tittare/lyssnare skulle få rösta. Resultatet presenterades på en svart tavla där Jeanette stod som värsta skolfröken med en pekpinne och läste upp resultatet, som alla redan hade kunnat se.
Sen skickades Siw Malmkvist till London för att tävla med "Alla andra får varann".
Tretton bidrag tävlade och Sverige kom på tionde plats.

Siwan sjunger i London.

Inte mycket hundar i detta. Jag är faktiskt mera sur på Sonja i kväll än jag brukar vara. Trodde att hon låg och sov på ovanvåningen men se det gjorde hon inte alls. Med henne är det så, att man måste studsa upp så snart det låter eller skramlar någonstans. Men man bör också kolla om det är tyst för länge. Gick alltså upp för att se vad den lilla raringen gjorde.


Börja om från början
 Börja om på nytt
Varför ska man sörja
Tossor som har flytt

Det är faktiskt bara att starta från maska ett. Jag tror hon märkte att jag blev riktigt härsken. Hon såg nästan lite stukad ut. Men bara nästan. Svante gnällde och såg olycklig ut trots att han var helt oskyldig. 
Det är INTE så att jag är oförsiktig och lämnar saker på sängen eller i Sonjahöjd. Hon bara når alltid längre än jag kan föreställa mig. Med irländare måste man ha ruskigt mycket humor men vissa dagar är humortröskeln nådd med råge.

Hon har bäddat själv. Precis där jag hade tänkt ligga så småningom. Hon är jättegullig, hon är jättegullig, hon är jättegullig...

Men just nu är hon faktiskt till salu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar