måndag 18 november 2013

Mera koppelträning

I morse gick Sonja och jag träningspromenad inne i byn. Det gick häpnadsväckande bra trots att jag inte varit jättekonsekvent med tränandet. Nu har jag också läst min femtielfte hundbok, Memea Mohlins utmärkta lilla häfte Dra inte i kopplet! 



Många handfasta och bra råd som kanske till och med kan användas på min värsting. Jag kan ju inte i all evärdelig tid skylla på att hon är terrier. Men i morse var hon som sagt ovanligt lyhörd och foglig. Det gick också åt en halv ficka blodpudding. Det får det vara värt. Hon är dessutom rätt smal så jag slösar gärna med godiset.

Inspirerad av något jag läste på FB för någon tid sedan har jag idag bakat Rimbobullar. Nostalgi, såna bakade mamma på 60-talet. Sy och baka är jag riktigt dålig på. Mina bak slutar ofta med att jag antingen slänger degen eller det färdiga resultatet. Och sy ska vi inte tala om. Går genast in till syrran om något ska sys. Hon är fena med nål och tråd.
Bullarna blev inte så himla vackra men smakar Rimbo, lite torra kanske, men jag får väl vara nöjd. Alltså ingen bild...


Så här gör Sonja när hon tar sig in genom kompostgallret. Knuffar med nosen, flyttar stolen och kränger sig igenom den smala korridor som bildas.
Precis NU dunsar hon runt med en tom rostfri matskål nere på köksgolvet - som är av sten. Det låter ganska mycket. Svante suckar djupt på min säng.
### Trodde att hon flyttade stolen och gallret igen - fel av mig. Den tomma skålen var inte alls tom. Hon hade rivit ner matskålarna med frukosten (hundarnas alltså), och vräkte i sig torrfoder. Svante såg mycket häpen ut när vi kom ner. Golvet fullt av käk! Bara att haka på för att hinna få i sig så mycket som möjligt. Två mätta hundar ikväll alltså. Nåja, ingen av dom är för tjock så det får gå för den här gången. Hädanefter får skålarna stå i skafferiet.
Mitt sinne för humor har delvis återupprättats sen igår. Det såg rätt dråpligt ut med köksgolvet fullt av pellets och städa är dom bra på, mina raringar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar