tisdag 21 maj 2013

tisdag 21 maj 2013

Sommaren försvann lika fort som den kom. Ganska svalt och ganska mycket regn idag.
Sonjas fantasi är gränslös. Idag har vi på allvar testat hur man tar sig under, över eller förbi ett kompostgaller. Skam den som ger sig. Man morrar, krafsar, knuffar och förr eller senare går det bara. På motsvarande sätt har matte på allvar testat hur man förhindrar en in/utbrytarexpert att ta sig igenom. Tyvärr med nedslående resultat. Ap-ap-ap funkar inte. Nej vet inte Sonja vad det betyder. De vuxna hundarna är inte till någon hjälp. Dom är närmast imponerade och förskräckta över den lillas våghalsighet. Själva har dom rejäl respekt för gallren. Jag har försökt med dom snälla metoderna och sedan gradvis accelererat till mera handfasta grepp. Knuffa undan, ta ett grepp i nackskinnet.
Nä då, jag lovar, jag har inte slagit henne och jag tänker heller inte göra det. Hon har fått gallret över sig - inte läskigt alls. Hon har vält det framför sig - lätt som en plätt att springa över det. Hon har puffat tillräcklig hårt för att rubba en stol som var satt att fungera som en stoppbock.
Vi får prova något nytt (?) i morgon.

Halvdålig skärpa beror på modellens livlighet

Bortsett från gallerforcering har Sonja idag ägnat sig åt att demolera en pocketbok. Jag glömmer att hon växer, når längre och att man tydligen måste hissa upp bohaget i taket för att få ha det ifred. Jag hade läst boken så ingen skada skedd. Fast det kunde ju ha varit en lånad bok eller en som man inte läst eller... Nåja, en bok är en bok är en bok.
Siris matte har kommit hem och hämtade sin tjej vid lunchtid. Fast Siri kommer förstås tillbaka i morgon bitti i sitt vanliga dagishundstatus.
I övrigt har Sonja varit ute i trädgården och hämtat något odefinierbart som dock smutsade ner rejält på hallmattan. Fram med dammsugaren.


Sen var vi i Staffanstorp för att ha sista mötet med bokcirkeln men av något skäl blev det bara Yrsa, Karin och jag - och Sonja förstås. Sonja ägnade avsevärd tid åt att dansa framför en spegel med en tjurmuskel mellan tänderna. Det var en annan hund där! Som också hade något i munnen! Ska vi leka?

Av något skäl är min bildström lite seg just nu och därför blir det inte någon bild i kväll. Kanske i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar