måndag 20 maj 2013

måndag 20 maj 2013 Värstingsonja

Idag har Sonja varit värsta värstingen. Utmattningens svettdroppar pärlar på pannan och det lilla monstret håller sig lugn en stund till med en halv Dentastix. De stora hundarna har slukat sina för länge sedan. Jag trodde i min enfald att hundarna skulle begripa att dom ska tugga. Vitsen är ju att motverka tandsten. Mitt gäng här äter upp stickorna på i runda slängar 45 sekunder. Utom Sonja som behöver längre tid för sin halva dos.
Hon har varit helt omöjlig hela dagen. Bara en tidsfråga till jag lägger ut henne på blocket. "Söt, renrasig irländarvalp säljes billigt till synnerligen tålmodig och tolerant familj."

Varför ska vi släpa in en stor jordkoka från planteringsjorden och pulvrisera den på golvet? Varför ska vi försöka dra upp de stackars nyplanterade tomatplantorna? Hur kan vi plötsligt nå upp och dra ner alla koppel och halsband på hallgolvet? Varför kan inte barnbarnens leksaksdjur få stå i fred i sitt fönster när huset i övrigt svämmar över av tillåtna hundleksaker? För att inte tala om dammvippor, sopborstar, toaborstar, Wettexdukar och annat smått och gott som också går att leka med.

En enda ynklig timme ville vi se den danska Borgen på TV. Sonja forcerade kompostgallret och störtade in. Vårt s.k. vardagsrum är STORT. Jättemysiga äkta mattor att leka på och framför allt - man kan springa runt. Runt sittgrupper, runt öppna spisen, ut i köket och in en annan väg. Den här valpen tultar alltså inte. Hon har långa ben, kanske har hon lite vinthund i sig. I alla händelse springer hon väldigt fort och vänder lika snabbt som en hare ute på fältet.
För att riktigt övertrumfa allt övrigt hon gjort under dagen så river hon ner ett glas som stod på nattygsbordet. Notera tempus här. Glaset stod. Glaset gick förstås i bitar och tvingade matte att lämna Borgen för femtielfte gången. När jag kommer upp på andra våningen ligger Sonja och gnager på en stor glasbit! Det glaset står definitivt inte på matlistan hon fick med sig. Det var bara att hämta sopborste och skyffel och försöka lokalisera allt splitter.
Får nog kolla om Borgen går i repris...

Klockan närmar sig 23.30 och har jag tur kan jag kränga in mig antingen till höger eller till vänster om den här livsnjutaren. För naturligtvis ligger hon mitt i sängen.
Men - i morgon är en annan dag som Christer Björkman sjöng för tolv år sedan. Det är bara att ta nya tag och även om kampen känns ojämn just nu ska jag nog vinna ändå. Sonja är smart men jag är nog smartare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar