fredag 5 juli 2013

Mattjuven Sonja

Sonja börjar bli oroväckande stor. Det är förstås trevligt att hon växer som hon ska, men de långa benen räcker nu till att sträcka sig upp på bord och bänkar. Följaktligen går det fint att stjäla mat som finns inom räckhåll. En ny värld har öppnat sig!
Igår stack hon triumferande över gårdsplanen med ett paket Lingongrova i munnen. De vuxna rusade förstås efter. Alla tre försvann in i en tät häck. Jag kallade på Sonja och under över alla under - hon kom! Utan brödpaket och med Svante och Siri efter sig. Jättemycket beröm, blodpudding och jubel medan jag desperat försökte räkna ut hur jag skulle komma åt brödet. Alla tre for förstås tillbaka in i häcken men där kom åter igen Siri till undsättning. Hon hade fattat att detta inte var riktigt okej så hon "morrade bort" Sonja från bytet och tog det inte själv (!) utan lät mig ta det. Siri har verkligen oanade kvaliteter.

Det där med att hon växer har sina fördelar också. Hon kan inte längre pressa sig ut genom grindens järnspjälor. Inte för att hon är rymningsbenägen. Hon har aldrig försökt smita ut trots att möjligheten funnits. En annan fördel är att hon inte längre kommer in under spisen. Vi har en sån där gasolspis med elektrisk ugn. Under spisen torde finnas både elkablar och gasolslang. Vad vet jag. Jag har aldrig varit där. Men himla skönt att hon inte kan gnaga sig in till gasolen.,

Att forcera kompostgaller däremot, det är Sonja fenomenal på. Hon öppnar helt enkelt med tassen och går in.
Däremot kan hon inte hoppa upp i sängen eller på soffan i hallen (för att nå den eftertraktade fönsterplatsen). Det förvånar mig, för hon är långbent och är inte rädd av sig. Jag lyfter upp henne i sängen på kvällen och hon hoppar inte gärna ner själv på morgonen. Vilket förstås innebär att jag hinner bära ner henne och ut på gårdsplanen. Svante tycker det är löjligt att gå ut först. Han startar helst med frukosten och går ut sen.
Solen öser inte ner precis men det finns inga hotfulla moln i sikte och det är 21 grader så det får bli:
Avocadohalva med skagenröra
Grillat laxspett med egen, nyupptagen potatis och den härliga sherrysåsen från Limhamns fiskrökeri (nu ska jag snart ha rabatt!).
Jordgubbar och glass.
Och några glas vitt.
Helg på er alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar