tisdag 2 juli 2013

Flygande start

Fördelningen av sovplatser igår kväll blev enligt följande: Sonja sover i sängen, Siri valde den större korgen (Svantes) och kvar till Svante blev hans gamla, lite mindre, korg. Många nyanser av brunt...

Det blev en flygande start på den har dagen. När hästar och katter fått frukost gick jag in för att kanske ta någon timmes mysande i sängen. Därav blev intet. Tre otroligt upphetsade hundar kom rusande upp i sovrummet. Siri med en duva i käften och dom andra två med fjädrar i skägget. Siri släppte taget om duvan ett kort ögonblick och den flaxade runt några varv i sovrummet. Herre min skapare så mycket fjädrar det finns på duva! Hon fick tag i den på nytt och under tiden hade jag beväpnat mig med en ICA-kasse och lyckades få ner fågeln i den. Unison besvikelse hos hundarna.
Jag är mycket tacksam över att ingen av hundarna protesterar när jag tar saker ifrån dom. Det må vara ben, duvor eller kaniner. Ben och grisöron och sånt tar jag förstås inte men vissa byten - som duvor, levande kaniner och "farliga" saker måste jag kunna ta och det går jättebra.
Jaha, vad gör man med en halvdöd/död (?) duva i en plastkasse? Jag gick ut genom stallet till hagarna, öppnade påsen och iväg flög duvan med raketfart. Den såg rätt tilltufsad ut men det var inget fel på flygförmågan.
Sen fick det bli storstädning. Dammsuga klockan sju på morgonen är inte vad jag brukar göra. Lakanen skulle ändå bytas och överkastet mådde säkert bra av en tvätt.


Svantes väldigt gamla, gråa fäll har ett antal hål. (Jag SKA kasta den.) Idag lyckade Sonja drapera fällen som en cape runt halsen och Siri begrep inte hur hon skulle göra för att sticka iväg med den. Det följde liksom med en valp hela tiden.
Oj, temperaturen har stigit med tio grader sen duvjakten i morse. Kunde ha varit läge för grillning men nu har jag bestämt att det blir en laxpaj ikväll. (Stavningsprogrammet i datorn skulle jag vilja korrekturläsa. Det föreslår DUV jakten och lax paj. Duv alltså med versaler.) Kära nån...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar