tisdag 25 mars 2014

Trimning och skola

Jaha, så var det färstingdags igen. I förrgår tog jag årets första under ögat på Svante. Den hunden är en riktig fästingmagnet. På honom verkar ingenting annat än riktigt gift fungera. Siri klarar hela sommaren på Fixodida men på Svante måste det till Frontline. Tycker bara det är så himla tidigt att behöva börja redan i mars! (Småsnål.)
Dagen startade enligt sedvanligt schema. Julia åt sin frukost (Svantemat) med god aptit (medan de andra var ute på gården). Sen körde Sonja och jag till frissan. Sonjas alltså. Vi har ju varit där ett par gånger innan och småplockat lite i pälsen och klippt klor och bekantat oss med människor och miljö. Nu var det på allvar och jag får nog säga att lilla hunden skötte sig utmärkt. Eventuella försök till protester från hennes sida tillbakavisades vänligt men bestämt. Sista halvtimmen var hon nog rätt trött för då hängde ögonlocken på halv stång. Jag fick bara med mig hälften så mycket hund hem. Fast nu ser jag för första gången hur hon verkligen ser ut som vuxen! Ska ställa upp henne för fotografering men låter henne faktiskt vila några timmar. I kväll är det nämligen skola igen. Inte något jag ser fram emot för det regnar och blåser och är fyra grader varmt. Får nog ta fram Sonjas regntäcke. Hon är ju nästan naken! Dessutom är både matte och hund ganska trötta. Min avsikt var dock att inte missa en enda lektion den här kursen så det är väl bara att kämpa på.

##
 Nu har vi verkligen kämpat. Fullständigt vidrigt uteväder med halv storm och regn, snöblandat t.o.m. när vi körde hem. Sonja var ovanligt lättirriterad i kväll och har tydligen bestämt sig för att hon inte gillar amerikanska bulldoggar. Viss förståelse har jag. Det var å andra sidan ett antal andra jyckar som inte heller föll henne i smaken idag. 
Ändå - lite har hon ändå snappat upp på våra små träningspass så hoppet är inte ute att det kan bli fason på henne också med tiden.
Som vanligt glömde jag att jag skulle ta före- och efterbild av trimningen. Kom på det plötsligt och resultatet är väl inte lysande men ni har ju sett henne på bild tidigare i år.


Här har friserandet redan börjat men det mesta av vinterkappan finns kvar.




Här har vi kommit hem. Undrar när jag ska lära mig att inte fotografera i motljus och komma ihåg att ställa in fokus lite bättre... Jättefin blev hon och pälsen lär väl inte växa ut över natten så det blir väl tillfälle att fota henne i bättre positioner än dessa.
Trim-Lotta tycker att hon har väldigt bra pälskvalitet och det är alltid roligt att höra. Vacker färg har hon också - väldigt lik Svante faktiskt. Mahogny...

Vi har varit på en ganska otrevlig kvällspromenad i regnet och alla vovvarna har fått sina Dentastix och har intagit sina sovplatser. Matte ska försöka kränga in sig mellan hundar i sängen (två för ögonblicket) och läsa bok en stund.
Väderfolket har lovat att regnet ska upphöra under natten. Det vill vi gärna tro på!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar