torsdag 6 mars 2014

Dimma och avloppsrens

Det verkar vara ett ganska låst meteorologiskt läge just nu. Varenda dag ligger temperaturen runt två grader och diset ger inte med sig.

I morse hade t.o.m. närbutiken försvunnit ur sikte. Den kom dock tillbaka ett par timmar senare. 
Idag var det Siri-dag och hundarna gillar skarpt att vara ute och ränna på tomten. Det är ju rätt mycket vakt i irländare och dom lyckas alltid hitta något att larma om. Hundar som passerar på gång- och cykelbanor, cyklister som verkligen inte borde frekventera vårt grannskap, hästarna förstås - en ständig källa till upphetsning. Dessutom använder ett antal stora, svarta fåglar våra tak som sittplatser och dom bryr sig inte ett smack om tre upphetsade irländare. Fräcka gynnare!  
Det blir en hel del skällande och som tur är har vi inte så många nära grannar som kan störas. Hoppas jag! När skällandet blir för jobbigt (för mig) så tar jag in jyckarna en stund i den fromma förhoppningen att dom ska sova en stund. 


Det gör dom inte. Sover alltså. Dom fortsätter att busa inomhus och så till den milda grad att det är omöjligt att få skärpa på ens två hundar samtidigt.



En ensam liten Sonja går däremot bra om hon sitter nära i soffan och man dessutom har en Frolic i närheten. Hittade en Frolicpåse i skafferiet och plötsligt var det godaste godiset i världen. Leversnittar och blodpuddingsbitar var inte värda något alls i jämförelse med dessa läckerheter. Ja, omväxling förnöjer. Fast stora är dom. Det fick bli nedskärning i fjärdedelar. Jag är en otroligt snål och ogenerös matte.
Frolic köpte jag i somras för dom är så bra att hänga i träd och buskar när man har godissök i trädgården.
Idag har vi rensat vattenlås, syrran och jag. Som mina FB-vänner har noterat. Värsta rörmokeriet men bra blev det och skönt är det, när man inser att man kan. 
Nu snusar mina älsklingar så skönt efter sin kvällsrunda och sina Dentastix. Matte har god bok som väntar och i morgon är det en ny dag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar