onsdag 19 mars 2014

Städa frysen - urtråkigt

Oföretagsamhet är ett utmärkande drag hos mig. Att rensa ur frysen är jättetråkigt, inte för att det tar särskilt lång tid utan för att man måste fatta så många beslut. Kasta, spara, göra kattmat osv. I måndags gjorde jag det (städade frysen alltså) efter flera månaders vånda. Sände samtidigt en tacksamhetens tanke till den som renoverade det här huset och som installerade självavfrostande kyl och frys.
Det fanns en hel del små paket med oxfärs, en lövbiff, en kycklingfilé, lite lever och smått och gott som inte längre kan tillredas som människoföda. Skar ner, kokade i hönsbuljong och delade upp i endagsportioner till katterna. Dom blir säker glada.
Frysen är klart underdimensionerad för en bostad i den här storleken och för ett par år sen köpte jag en box att ha i källaren. Självavfrostande förstås. Och ändå är jag tveksam om jag alls borde ha frysar. Är rätt bra på att stoppa ner saker - betydligt sämre på att plocka fram och tillaga det som ligger där.

Snart ska jag gå på hundkurs igen. Utan Sonja idag. I afton blir det bara teori.
Det är roligt att se unghundarna tillsammans. Storlekarna varierar ordentligt. Från amerikansk bulldogg (väldigt stor) till griffon bruxellois (så liten att Sonja kunde tro att det är en kanin). Fast hon ställer förstås rätt diagnos med nosen. Den lilla plutten såg helt förskrämd ut förra veckan men igår verkade den redan mycket bekvämare i sällskap med de större hundarna. Sonja var mest nyfiken på bulldoggen. Typiskt, ju större desto bättre. Samtliga hundar är betydligt duktigare hemma än på kursen. Fast det är ju delvis därför vi går kurs. För att lära sig klara av även enkla moment i närvaro av andra. Nästa vecka ska vi träna på att gå förbi en skål med godbitar utan att röra maten. Det blir en utmaning som heter duga.

#

Så, nu har matte varit på kurs. Höll nästan på att blåsa av vägen. Värst vad det blåser nu igen. 



Ett par "selfies" på Sonja. Misstänker att jag inte kommer att känna igen henne nästa vecka när hon varit hos frisören. Jag måste komma ihåg att ta före- och efterbilder på henne.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar