måndag 24 mars 2014

Anorexi/bulemi

Kors i taket! Sydsvenskan hade minsann en halv sida om hundutställningen i helgen. Vanligtvis brukar detta evenemang förbigås med medietystnad. (Däremot brukar det vara ett helt uppslag när det ät kattutställning.) I alla fall så var det ett flertal bilder på olika vovvar. Dock icke på BIS-hunden. I viss mån förstår jag det. Best in show blev nämligen en svart puli och såna fastnar inte på bild. Svart som natten och med massor med hår som döljer både ansikte och ben. Den såg ut som en stor, mörk golvmopp där den flöt fram genom visningsringen. Så fotograferna prioriterade mera lättfotade objekt.

Sydsvenskans rapportering. Ingen puli så långt ögat når. Kul i alla fall att dom skrev något.
Apropå bulldoggen nere till vänster. Jag strosade förbi den ringen och kollade in dessa märkliga hundar. Säger inte mer så har jag ingenting sagt... Det lustiga var att domaren var kolossalt lik dem han skulle bedöma. Jag kunde har tagit några bilder men avstod, för det kändes nästan pinsamt.

Vi har lite utfodringsproblem här. Julia är en riktig kladdmaja när det gäller mat. Hon är van vid att äta när hon vill, dvs maten står framme och hon kan småplocka lite närhelst hon önskar. Det är förstås inte tänkbart i det här huset med två sådana mathuliganer som våra. Julia vill nästa aldrig ha sitt eget foder. Hon nosar, tittar bedjande på mig och vänder ryggen åt käket. Däremot har jag märkt att hon tycker om omväxling.
Nu gäller följande: Svante får Julias medhavda foder (han bryr sig inte om vad han får) och Julia får Svantes foder. Accepteras av Julia. Riktigt gott till och med!
MEN hon äter en foderkula i minuten medan mina hundar sätter i sig hela portionen på ungefär samma tid...
I dag stod Julia och knaprade med Svante på en sidan och Sonja på andra sidan. Sonja gjorde en liten ansats att sno Julias mat. Där stod tjejerna och morrade åt varandra (Julia försvarar iaf sitt käk) medan Svante helt sonika åt upp maten i Julias skål.
Jaha! Nya lösningar måste tänkas ut. Svante och Sonja ut på gården, stängd ytterdörr. Och se där! Julia krängde två deciliter Svantemat med god aptit och i sin egen takt.
Kan bara säga att jag har noll koll på vad dom ätit idag men alla verkar rätt nöjda. Julia och Sonja snusar i (den röda) TV-soffan och Svante i sitt fönster.

Julia







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar