lördag 15 mars 2014

Operant inlärning med bakslag

Det här är en fantastisk bok. Den är otroligt bra och det finns inte en enda bild i hela boken! Bara det kan vara frustrerande. Inga hundar, inga diagram, inte ens en bild på författaren! Men det blir bra ändå. Så många polletter som trillar ner och så många insikter... Har ni inte läst den så gör det.


Vi har klickertränat. Jag förstår den enorma potentialen i den här träningsmetoden. Svante går i spinn bara jag tar i klickern. Sonja också - nästan. Positiv förstärkning, inte bestraffningar - jag köper hela konceptet men i vardagen kan det bli komplicerat.

Idag till exempel går jag till närbutiken i en halvtimme. När jag kommer hem...


...såg det ut så här. Visserligen har tulpanerna stått en vecka men dom hade klarat några dagar till.
Då funkar inte det här med positiv förstärkning. Båda hundarna är jätteglada att matte kommer hem. Svante har säkert varit oerhört upprörd medan Sonja ägnade sig år tulpanerna men allt är glömt och det finns ingenting att förstärka. Inte heller kan man banna eller ha synpunkter på vad som redan har hänt. Sonja är glad som en lärka och tycker bara att det är jättekul när matte städar efter massakern. Hon hjälper gärna till att städa!
Nämnas kan också att datormusen har fått sig en rejäl omgång igen. Häpnadsväckande nog lever den fortfarande. Den musen borde man avla på!
Vi jobbar vidare med positiv förstärkning.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar