lördag 21 december 2013

Sonja hittar på nya saker.

Igår tog jag en liten paus från bloggandet. Det får man väl? En gotlänning dök upp (skåning alltså men numera gotlänning) och då blev det mat och dryck och sen blev det liksom inte av att skriva.
I några dagar har jag nog tyckt att Sonjas busfasoner har börjat lägga sig. OK, vi plockar undan fjärrkontroller, glasögon, pennor, strumpor, böcker...
MEN hon kommer på nya saker!



Det tog en stund att komma på vad detta var och var hon hade hittat det. Jo, det är dörrlister! Jättekul! Man kan pilla loss dom från dörrkarmar, dra så att dom lossnar och sen tugga sönder. Dessutom har hon kommit på att man kan faktiskt tugga på köksinredningen.
Jag har bekanta som fick ha sin australian shepard inburad det första året för den åt möbler, tapeter och allt. Och husse är ändå instruktör på brukshundsklubben! Så kanske är valpar och unghundar ett övergående bekymmer. Och olika är dom, men de flesta ordnar till sig med tiden. Hoppet är inte ute. Som amatör känner jag mig ändå tillfreds med att även proffsen har bekymmer med valpar och unghundar.
Sonja har fått sin godnattgodis men anser just nu att sopborsten är den absolut roligaste leksaken i världen. Svante har redan intagit sovposition. Just nu lät det som om det var en hund i närheten (det var alltså på TVn) och då måste förstås Sonja rusa upp och vakta. Hon är väldigt rastypisk så tillvida att hon vaktar gården onödigt mycket. I nio fall av tio är det falskt alarm men kanske, kanske lär hon sig.


Svante framstår mer och mer som den mest välartade, kloka, underbara hund man kan tänka sig. Men så är han också på sitt sjunde år, erfaren och av födsel och ohejdad vana en fantastisk hund.
Sådan blir Sonja också så småningom (kanske, vi jobbar på det) men jag inser att det kan ta lite tid.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar