måndag 2 december 2013

Minusgrader

Det var ett par minusgrader i morse. Pooltäcket var såphalt och små vattenpölar hade förstås frusit och blivit knaprigt vatten. Vansinnigt roligt tyckte Sonja. Svante har varit med förr och var måttligt imponerad. Speciellt road är jag av Sonjas små fyrfotahopp som hon normalt aldrig gör.

Eftersom det är måndag passade syrran och jag på att handla i närbutiken. Som pensionär har jag 5% rabatt på måndagar... Då passar man förstås på att handla kaffe, öl och sånt som är lite halvdyrt och dessutom håller sig.
Närbutiken har  fått upp sin magnifika julgran - blått för att passa i färg med övrig inredning. Den är hög som ett trevåningshus och som praktiskt tänkande människa kan jag inte låta bli att fundera över hur och var den förvaras årets övriga elva månader.
 Hundarna har haft en trevlig dag i trädgården. Ett par minusgrader är perfekt när det dessutom är sol och inte blåser. Jag har vandrat runt, laddad med b-påsar, och hållit dom sällskap. Det uppskattar dom mycket. Det är mycket roligare att springa och leka om man har en människa med sig.
Jag fick plocka undan gårdagens tuggben igår kväll. När Siri hade gått hem idag fick Svante och Sonja tillbaka sina ben. På något underligt sätt lyckas Sonja sno åt sig båda benen men Svante vinner i längden. Han har ett oändligt tålamod och väntar ut syrran tills hon tappar koncentrationen och då kliver han fram och roffar åt sig. Sen står han med ett lätt fånigt uttryck i ansiktet, benet i munnen och Sonja hoppar och skäller som en galning. Inte hjälper det.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar