onsdag 25 december 2013

Men - är det tomten som kommer?

Jag ser det som en stor triumf att jag klarade julaftonen utan olyckor! Julaftnar har inte varit så lyckosamma för mig de senaste åren. För två år sedan gav jag hästarna kvällshö vid niotiden och mötte den numera hädangångna Gullan i stallet. Skulle vara lite julsnäll och satte mig ner och kelade en stund. Gullan hade antagligen ont någonstans för plötsligt satte hon hörntänderna i vänstra tummens muskulatur. Som en häftapparat. När jag klagade hos husse ordinerade han genast bredspektrumantibiotika vilket var tur. Trots omedelbart insättande kur var leden svullen som en tennisboll nästa dag och handen i stort sett obrukbar.
Förra året blev det ännu värre. Då halkade jag på yttertrappan, blodvite uppstod - minst sagt - och Lotta som är en präktig flicka körde mig till akuten där man broderade tretton stygn i pannan. Ja, och tandställningen, som jag sa hej då till för kort tid sedan, blev en konsekvens av det fallet.
Har inte fotodokumenterat fejset efter det fallet men jag kan garantera att jag kunde ha skrämt slag på Frankensteins monster.
I år hände ingenting! Men så vägrade jag också att gå ut efter mörkrets inbrott vare sig till stallet eller på hundpromenad.

Matbilder brukar jag vara sparsam med. Här är i alla fall en. Det var ett ovanligt lyckat julbord i år.


Hundarna var också belåtna. När dom väl släpptes ur fängelset i sovrumsavdelningen fick dom diverse smakbitar av bordets håvor. Goda var också de smarriga tuggbenen. Här Sonja som bevakar sitt ifall, ifall storebror skulle försöka ta det. Det skulle Svante inte drömma om att göra men det vet inte Sonja.

Kan det vara tomten som kommer därute? Otto och hans mormor spanar ut genom fönstret.

Ja minsann! Det ÄR tomten som kommer via altanen!

Otto och tomten har ett givande samtal. Vem tomten ska besöka härnäst och om han möjligen ska till kompisen Cosmo. (Det skulle han.)
Hundarna har fått ytterst måttligt av julbordets godsaker och mår väl. Vi människor har njutit av resterna från igår och det smakade utmärkt även idag.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar