torsdag 20 juni 2013

Varmt!

Det stämde inte - att Sonja lyckades tillbringa en hel dag utan att förstöra något. Framåt kvällningen hittade hon sina älskade dracenor och nöp av ytterligare en rosett. Jag hade efter omplantering placerat dom ute.
Igår kväll drabbades vi av sommarens första rejäla åskväder. Ösregn, blixt och dunder. Siri gick hem precis när det började och det var bra, för Siri gillar inte åska något vidare och det kan ju smitta av sig på Sonja. Svante bryr sig inte om att himlen brakar loss ovanför honom och Sonja gjorde som storebror - suckade lite och knöt ihop sig på mattan och somnade. Yes!
Något som såg ut som en extra bröstvårta visade sig vara en liten fästing. Bort med den. Nu står jag inför valet att köpa mer Fixodida (burken är nästan slut) eller gå på henne med Frontline. Hon väger ca nio kilo nu och börjar bli stor tjej. Tycker hon växer mest på höjden. Hon springer nästan lika fort som de stora hundarna.


Innan regnet kom igår var det fint hundväder. Ingen stekande sol, lagom varmt och här sover Sonja och Siri skönt på en madrass.
Ett annat problem vi har med Sonja är hennes faiblesse för toarullar. Har kastat ett antal, ej längre användbara, toarullar. Ännu tristare är det när man behöver den och den inte återfinns på sin plats

Plåta toaletter till en hundblogg... För det mesta har jag en rulle stående på den lilla hyllan vid sidan om. Fungerar inte - den tar hon direkt. I hållaren av rostfritt blir den slarvsylta ganska snabbt. Att trä upp rullen på toaborsten gick bra ett tag, men nu når hon upp dit också. Min senaste idé är att skruva upp någon anordning i träbjälkarna men då når väl varken hon eller jag. I-landsproblem, jag vet. Min sista förhoppning står till att Sonja vidgar sin intressesfär till något annat.
Det är väldigt varmt idag. Just nu 25 grader. Konsekvensen av det är, att tre hundar är synnerligen dämpade. Det gör ingenting...
##

Det fick bli grillade laxspett med färskpotatis och supergoda såser från Limhamns fiskrökeri, en sallad och jordgubbar och glass. Sämre käk kan man tänka sig.
I morgon är det midsommarafton och då får det väl bli sill - och jordgubbar igen.



  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar