tisdag 25 juni 2013

Insläpade saker

Sommarmorgon. Hundarna vilar ut efter första morgonruset. Det är alltid samma lycka när Siri kommer på morgonen och det är som om hundarna måste återupptäcka varandra varje dag.

Igår visades näst sista avsnittet av den fenomenala, danska serien Borgen. Kommer att sakna den. Enligt uppgift ska inte fler avsnitt spelas in. Så synd! Danskarna gör otroligt bra TV-serier.
Och sen landade jag i ett program om Diana Vreeland som bl.a. varit chefredaktör för Vogue. Tydligen en otroligt originell människa som jag aldrig hört talas om! Hon sade: Jag kommer att dö ung - kanske vid 70, 80 eller t.o.m. 90 men jag kommer alltid att vara ung. (Fritt översatt.)
Eller: I have a terrible time remembering exactly when my birthday is. Age is totally boring... Kunde inte låta bli att googla en stund på damen.

Idag ska vi på valplekskola, nu första gången med hund. Jag vet precis hur det blir. Allt som Sonja är jätteduktig på hemma kommer hon fullständigt att ha glömt bort ikväll. Det gäller bara att inte bli besviken. Det är därför vi går kurs - det ska fungera på annan plats än hemma och det ska fungera med störningsmoment (= andra hundar). Dagen till ära står båda Sonjas öron rakt upp. Suck! Vi får se till att gå i medvind.
Sonja är expert på att släpa in pinnar och annan växtlighet i huset. Pinnarna gnager hon till betydligt mindre pinnar och växter, som husse dragit upp med rötterna, skakar hon så jord och grus yr omkring. Bra med centraldammsugare. En rejäl ruska kastade jag i papperskorgen i badrummet och nu luktar det som en blandning av tång, örtkryddor och nyslaget hö. Det luktar gott! Vadå lavendelpåsar? Här föredrar vi en mustigare doftcocktail.


Mindre trevligt var eftermiddagens andra insläpade fynd. Svante sov på sängen och både Siri och Sonja låg på golvet och betraktade något. En fågelunge, antagligen precis nykläckt men jättestor. Säkert 10-12 cm lång. Med dom fötterna skulle det nog ha blivit en stor fågel.  Den levde och var så vitt jag kunde se helt oskadd. Dom bär försiktigt hundarna. Tyvärr var jag tvungen att döda den. Vad annat kunde jag göra? Det är första gången jag dödar ett djur - insekter och annat otyg oräknat - och det var ingen trevlig upplevelse. Ska fågelungar tvunget hittas av mina djur önskar jag att det vore katterna i stället för hundarna. Dom lämnar inte avlivningen till mig.

Det är en fördel att alltid ha bajspåsar i fickorna. Man kan ha såna till mycket.
Jag tror att vi får ta rapporten från lekskolan i morgon. En aning nedstämd blev jag av den stackars fågeln och dessutom kommer vi rätt sent hem ikväll och då är det bättre att vänta med skrivandet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar