söndag 18 maj 2014

Sonja fågelhunden

Med Sonja är det så, att om hon för ett förskräckligt väsen måste man gå och kolla vad hon pysslar med. Är det väldigt tyst och hon inte ligger och sover någonstans bör man också leta upp henne. Antingen har hon blivit inlåst någonstans - husse är inte alltid helt observant - eller så har hon något oerhört intressant på gång. Som i morse. Svante snusande på min säng. Ingen Sonja i sikte. Ut och leta i morgonrock och tofflor. Med Svantes hjälp lokaliserades Sonja, bärande på en svart fågel. Meningslöst att ens försöka sig på en inkallning. Godiset i fickan lockade inte tillräckligt. Det krävdes tyngre artilleri än torra levergodisar.


Hundarna! Vad säger ni om varsitt grisöra så här på söndagsmorgonen?!
Det fungerade. Efter att ha provat att ha både fågel och grisöra i munnen vann grisörat och Sonja släppte pippin. Jag hade bajspåse redo för att kasta den döda fågeln i soptunnan. Den var inte alls död! Lyfte upp den och den bligade förtröstansfullt på mig och satt helt stilla draperad i en cerisefärgad påse. Bara att bära ut på andra sidan stängslet. Tyvärr tror jag inte den har en chans för den måste vara skadad på något sätt. Annars skulle Sonja inte ha lyckats fånga den. Jag bara tycker det är konstigt att hon inte tog kål på den. Hon bar den så försiktigt att inte en fjäder var krökt. En liten kaja var det, förresten.
Jag mötte en av stalltjejerna som säkert undrade varför jag var ute på vägen och knallade i morgonrock.
Snart kommer väl igelkottarna också och då blir det ett rysligt bärande.
Och på tal om djur. Jag noterar att svalorna kom andra halvan av maj förra året. Det var då dom tvunget skulle bygga bo ovanför vårt matbord på uteplatsen. Sopsäckar hindrade dom till slut men så särskilt snyggt var det inte. I år provar vi med den ilsket blängande plastugglan från Bauhaus och hoppas att svalorna låter sig luras.


Svante inspekterar gärna kaninhål. Sådana har vi gott om i trakten.

Klockan är halv fyra och regnet öser ner. Stackars ungar som spelar fotboll på idrottsplatsen utanför. Enligt DMI ska regnet upp höra om ett par timmar. DMI är den danska motsvarigheten till SMHI och DMI kan man lita på.
Det har slutat regna men himlen är blygrå.



a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar