onsdag 30 juli 2014

Det regnar och Svante fästingfinnaren

Det regnar! Det har regnat hela dagen och det är första gången på drygt två veckor. Dessutom har temperaturen sjunkit från nästan 30 grader till behagliga 20.
Hundarna njuter av svalkan men är som vanligt måttligt förtjusta i regnet. Man kan inte få allt.



Svante visade idag att han är en utomordentlig sökhund. Vad han söker? Fästingar! Han nosade, slickade, småbet i Sonjas sida med en otrolig målmedvetenhet. Och Sonja satt helt stilla och lät sig "behandlas". Mycket riktig - där satt en liten fästing i sidan, strax framför låret. (Där brukar jag inte ens leta! För det mesta hittar man dom någonstans på huvudet eller på lite hårlösare partier på mage/ljumskar.) Svante jobbade hårt på att ta bort den. Jag hjälpte honom. Antagligen hade den dött ändå, för båda hundarna har nyligen fått Frontline, men ändå! Att han bara kände lukten av det lilla odjuret!
Och på tal om små odjur. Igår blev jag stucken av en geting på insidan av överarmen. Det gjorde ont - länge!





Mina älsklingar ser mer än lovligt vildvuxna ut. Sonja ska trimmas på måndag och Svante om ytterligare ett par veckor. Det är bäst att Trim-Lotta får göra jobbet. Jag har inte riktigt anlag för frisöryrket...



a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar