onsdag 18 juni 2014

Sorry Sonja, ingen upprättelse ännu

Nej, vi får tydligen lugna oss med att tvätta rent Sonjas rykte som värsting.
I morse skulle jag byta toarulle, ställde den nya på badkarskanten och vände ryggen till - max tre sekunder! Vips var kobran där och högg den, rusade i triumf ner för trappan och ut på gården. När jag fått på mig morgonrocken och kom ner var halva gräsmattan redan tapetserad med vitt toapapper. En lycklig Sonja rusade runt med resten av rullen och Svante sprang skällande efter.

Kvällen grillning avlöpte väl. Sonja låg snällt på sin solsäng. Vi såg till att inte lämna någon mat kvar på bordet. Men husse, man måste stänga luckan till diskmaskinen!
Plötsligt var (den säkert välsmakande) grillpenseln på vift i trädgården. När jag lyckats får tag på den kommer hon rusande med skålen till vitlökssmöret, väl slickad och väldigt greppvänlig.
På gårdsplanen har också återfunnits en pocketbok - inte så läsvärd enligt syrran - och en gummistövel.

Flädern blommar så vansinnigt! Snart är den väl utblommad. Ingen citronsyra har närbutiken haft på över en vecka. "Nä, den är slut. Alla ska ju göra flädersaft." Just det, det är den tiden nu och då får man se till att ha citronsyra hemma. Det är som att komma en vecka före jul och vilja ha julskinka. "Nä, dom är slut. Alla ska ju ha julskinka nu".

Den är i alla fall fin när den blommar, flädern. Och det finns hur mycket som helst. Nu har jag hittat citronsyra också, i min "gamla" affär i Limhamn så kanske blir det saft i morgon.



a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar