torsdag 12 juni 2014

Glass och Wordfeud

Det har varit glassväder idag. Även om temperaturen har sjunkit ganska dramatiskt så är det varmt (tycker hundarna). Svante tigger väldigt sällan av mig - undantag, när jag äter glasspinne. Då vet han att han får slicka det sista.


Och han har ett oändligt tålamod. Släpper inte glassen med blicken för en sekund.


Sen kommer belöningen!

Spelar WordFeud igen. Det var ett tag sen sist men det är klart beroendeframkallande om man gillar ord och ordbygge. Just nu är min motspelare och tävlar med hund tror jag, så jag kan passa på att skriva här. Facebook är ju en utmärkt källa för on-line-information om vad folk har för sig!
Jag har spelat Alfapet (som det hette förr - innan det blev en app) i 50 år men numera är det sällan det gamla spelet med bokstavsbrickor i trä kommer fram. Förr var det stenhårda regler. Endast oböjda ord i singularis var tillåtna. Inga förkortningar eller egennamn och absolut inga genvägar som att sätta ett genitiv-s efter ett substantiv. Fast det är roligare nu med lite snällare regler och med spelplaner som slumpmässigt slänger ut dubbel och tredubbel ord- respektive bokstavspoäng.


Så här såg det ut en nyårsdag för tolv år sedan. Kanske det först lagda ordet inte riktigt lämpar sig för publicering men jag har ingen annan bild som är autentisk.
Räkna fick man göra själv.


Oj då! Här förlorade jag visst. Nästan trettio år sedan, preskriberat.


Nu är det tiden för de små, gröna "kardborrarna". Sonja hade hela ansiktet fullt alldeles nyss men hon sitter ju inte stilla en sekund så att man kan föreviga. Och att bli kammad i ansiktet är bara måttligt kul. Det krävs en del mutor.



a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar