lördag 7 juni 2014

Skvallerträning och gröna bilder




Vi flaggade igår - för Sverige och för Svante, som blev sju år. Åren går för fort! Han var ju valp alldeles nyss! Den lille har blivit medelålders.
Inspirerad av min nya bok körde vi skvallerträning på promenaden igår. Svante är inte rolig att ha att göra med när vi ser/möter andra hundar. Han lever rövare i kopplet och beter sig som om han skulle vilja flyga i strupen på den andra hunden (läs hanhunden). Mot tikar är han ytterst artig. Sonja gör ju som sin bror och jag gillar inte att ha två hundar som skäller, morrar och drar i kopplet. Svante är inte alls aggressiv och jag tror inte riktigt han är intresserad av att slåss. Men dominera... Och han har ett enormt provocerande beteende när han möter andra.

Nåväl, igår såg vi fyra hundar på vår promenad. Den första var en valp på ca 3-4 månader. Det registrerade Svante direkt och viftade glatt med svansen. Han älskar barn av alla sorter. Jag klickade ändå och slängde ut lite chihuahuafoder på marken. Fokus direkt på mig/godiset.
Sen såg vi ytterligare tre vovvar - visserligen på lite avstånd - men det funkade! Det gäller för matte att skanna omgivningen som en hök och stoppa med klicker/godis precis när hundarna stannar och glor på hunden (fågeln, kaninen, katten). Är faktiskt optimistisk.

Nu följer några naturbilder.



Tomater. Någon ny sort som rätt och slätt kalls bordstomater. Det blir många...

Olivträden som vi köpte otroligt billigt på IKEA för två år sedan. Dom tappade nästan alla blad den första vintern efter vintervila inomhus. Dom kom igen. Nästa vinter fick dom tillbringa i stallet. Svalt och hyfsat ljust. Nästan inget bladfall alls och nu jublar träden utomhus efter lite ny jord, dusch och massor med sol.

Vår jättelika, kommunala kompost.


Utanför stängslet som skiljer oss från igelkottar och kaniner.


Grönt. lummigt, vildvuxet.


Nedfallet träd med fina hål.


I mitten på den här bilden ligger en brun, fet mördarsnigel. Den är numera förhindrad att lägga 400 nya ägg, kan jag meddela.


Fin stubbe med diverse svampar på toppen.

Hundar? Jo då, det blir en hundbild också. Bara för att visa att mina hundar verkligen inte tigger. I alla fall inte av mig.


Och apropå sniglar. Vi möter väldigt många på vår kvällsrunda och det är så otroligt äckligt att döda dom med klacken. Jag läste någonstans att man ska hälla salt på dom, så jag tog med mig diskmaskinssalt i en påse och strödde på varje snigel. Får väl gå och kolla resultatet idag.



a





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar