söndag 2 februari 2014

Att ordna gamla bilder

Bloggpaus igår. Nån gång får man ju vara ledig, som pensionären sa. Och så kunde man kanske tro att jag har varit ute hela dagen och plåtat med den fina kameran. Närå! Dagen har gått åt till att sitta med datorn framför sporten på TV och sortera bilder. Det medföljde ett utmärkt bildhanteringsprogram till kameran. I ungefär tio år har jag haft dåligt samvete för att jag är så dålig på att organisera mina bilder. Aldrig hittar jag vad jag söker!
I min laptop har jag ca 4500 bilder och jag vågar inte tänka på hur många det finns i den stationära. Nu har jag i alla fall börjat. Väldigt mycket energi går åt att kasta bilder. Jag kan ju inte ha hundratals bilder på en sovande Svante!
(Hej där, Sisyfos, har du några tips?)

Det töar rejält och det har slutat blåsa. Speciellt blåsten är en välsignelse att slippa. Hundarna har varit ute mycket och verkar tro att det redan är vår. När snön försvann besannades uttrycket "det som göms i snö kommer fram i tö". Har gått en rejäl runda på tomten medförande b-påsar i mängd. Och det är ändå bara Sonja och Siri som står för högarna. Svante förorenar inte på eget revir.
Sonja, det lilla livet, är riktigt trött ikväll. Väldigt nyttigt att springa runt med brorsan på ägorna. Dessutom fick hundarna en eftermiddagspromenad på en runda där vi inte går så ofta. Jättemånga spännande och nya dofter.



I brist på nytagna bilder plockar jag in ett par gamla som jag hittade när jag sorterade i eftermiddags. Tagna med mobilen och speciellt den undre är jag nöjd med. Den övre är visserligen oskarp men visar hur högt och elegant min Svante kan hoppa. Bilderna är tagna i slutet av juni så det är väl Sonja som springer vid sidan om.
Nu ska sortera en liten stund till och sen läsa bok.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar