lördag 8 februari 2014

Slottsmiddag igår...

Bloggpaus igår. Hav förståelse. Klockan fem kom två av väninnorna med backar fullastade med mat och annat. Klockan sju kom de andra för att avnjuta Slottsmiddag. Tretton vid bordet var vi och så vitt jag förstår förde det inte olycka med sig. Mycket mat, mycket vin, mycket sent. Så kan kvällen sammanfattas.

Jag kom aldrig längre än till att föreviga entrén - bresaola med rucola och parmesan. Sen blev det persiljerotskräm, stekt kalvbräss, fylld anka och chokladtårta. Herre Gud... Allt nedsköljt med goda viner från Winetales.
Att ha Sonja i köket när så mycket mat ska tillagas går bara inte. Jag tvingade upp hundarna på andra våningen och monterade ett kompostgaller högst upp i trappan. Helt säkert trodde jag. Löjligt, tyckte Sonja, kastade sig mot gallret, som vek sig och rasade nedför trappan med buller och bång. Nytt försök med förstärkning av växttråd med inbyggd ståltråd. Bättre resultat. Gnäll och pip från andra våningen förstås, för det här var diskriminering av hundar på avancerad nivå.
Hundarna fick så småningom komma ner och delta i kalaset. Dom är så otroligt förtjusta i människor och det är djurplågeri att inte låta dom vara med.
Vid tiosnåret var det dags för efterrätt och eftersom jag alltid hoppar över sötsakerna gick jag kvällspromenad med hundarna (i ett envist regnväder). Sen fick dom godnattgodis och blev instängda i sovrummet. Accepterades!
Vid tvåtiden bestämde vi att kalaset var slut och då fick hundarna en snabb kissrunda på gården.
Gissa om två vovvar var ganska trötta i morse!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar