måndag 9 september 2013

Röda Hund

Det regnar! Det var minsann ett bra tag sen.
Siri är tillbaka och Sonja sitter i buren. Gårdagens frihet kan ha blivit något för mycket för henne. Jag tyckte hon verkade ha lite ont i benet framåt kvällningen. (Eller också har jag blivit hypokondrisk å hennes vägnar och onödigt ängslig.) Hon fick mersmak igår för hon är klart mera otålig idag och verkar tycka att jag omedelbart ska öppna dörren och släppa ut henne.

Hon ser dessutom extra fullifan ut i sin hippiefrisyr. Håret i skägg, ögonbryn och panna stretar åt alla möjliga håll. Det blir klart bättre om jag kammar henne men det varar max tre minuter.

Svante ser mer sofistikerad ut (och det är han också).
Idag kom Röda Hund - alltid en höjdare - i postlådan. Härligt att se alla dessa vackra hundar och läsa om hussars och mattars vedermödor. Maken till svårfostrad valp har jag aldrig sett tidigare. Säger en matte som haft riesenschnauzer tidigare. Fast irländarna blir ju så underbara om man bara får bukt med dom.

Ytterligare ett citat: Säg aldrig NEJ om du inte är beredd att försöka ro det i land..... Har du en tax eller en terrier kan det röra sig om att hejda hunden 15 gånger innan den byter strategi och det beror inte på "dumhet" utan på en förstärkt vilja, rastypisk, att hålla fast vid en lösning. Ur "Valpvardag" av Yrsa Franzén-Görnerup. Tycker mig ha märkt det...
Dessutom har vi haft tax (också) så jag är van.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar