tisdag 16 april 2013

Smart valp

Andra natten väntar. I går tyckte jag att jag var rätt listig som hade burit upp den stora, mjuka hundburen från källaren. Bra för liten valp att sova nära matte med en lugnande smekning då och då om det känns för ensamt. Samma koncept i kväll. Plötsligt hör jag små trippande steg på golvet. Sonja har lyckats krångla sig ut vi "taket". Fint, då stänger matte taket med dragkedjorna och går sen in i badrummet för tandborstning. Liten kall nos mot benet. Men hallå! Hur gick detta till? Dragkedjorna på kortsidan var inte helt stängda och genom en minimal öppning har hon lyckats ta sig ut. Tredje försöket. Alla dragkedjor ordentligt stängda. Sonja gnäller, ylar krafsar. Jag förstår henne men följer här mina böcker. Ingen vinst genom att gnälla och bråka. Jag fick stå ut med ett antal minuters missnöjesyttringar innan hon tystnade. Och var ligger hon nu och snusar belåtet? På tvären i sängen. Hon får jättegärna ligga där, hoppas bara att hon inte ramlar ner. Motoriken är inte riktigt perfekt ännu.



Efter knappt två dygn med Sonja misstänker jag att hon är rätt smart. Hon vet redan vart man ska gå när man vill dricka vatten. Hundarna har tre "vattenhål". Hon vet var maten står (eller kanske hon luktar) och hoppar och klänger på skåpen för att markera att hon är hungrig. Vilket hon verkar vara mest hela tiden.
Under samma knappa två dygn har ännu ingen olycka skett inomhus. Nu har vi det ju fint ordnat som bara kan gå rakt ut på gårdsplan och gräsmatta. Dessutom är jag ju som bekant påläst. Ut efter mat, sömn och lek. Hittills har det fungerat till hundra procent. Men det kommer förstås bakslag. Det räknar jag med.

Svantes inställning blir alltmer skeptisk. Det som från början verkade vara en trevlig lekkompis har visat sig vara en efterhängsen piraya. Han verkar närmast lite rädd för henne och väljer att hoppa undan när hon närmar sig. Han frågar 1) varför tog ni hit henne och 2) hur länge ska hon stanna?

Nu står jag inför valet att lyfta ner sovande valp i buren eller låta henne ligga kvar i sängen. Hon ligger mitt i sängen nu. Alltså till höger eller till vänster om henne... Ja, så får det nog bli.

 ###
Nu är det middagstid tisdagen den 16 april. Vi somnade alltså i sängen tillsammans och vaknade 05.45. Har den här hunden inbyggd klocka? Jag var ensam i sängen och Sonja låg i Svantes korg. Svante låg på golvet. Hur hon kommit ner vet jag inte men hade hon ramlat så hade hon väl skrikit.
Inom loppet av ett par timmar hade Sonja kissat, bajsat glufsat i sig en dl uppblött torrfoder och haft ytterligare ett par lyckade toalettbesök på gården. Som tur var nedförde hon fyra rullar bajspåsar i boet. (Tack för det!) Det går år en hel del.
Nu har hon sovit ett par timmar, Svante har fått välbehövlig vila och nu är det lekdags igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar