söndag 30 november 2014

Julefrokost och duktiga husdjur

I går var vi i Danmark på "julefrokost". Frokost på danska betyder egentligen lunch och vad jag har förstått är en riktig julefrokost inte ens lunch. Tydligen är traditionen att festligheterna börjar framåt eftermiddagen och pågår till nästa dag! Fullt så våldsamt gick det inte till i går. Vi var hemma i god tid till hästarnas kvällshö och hundarnas något försenade efter-maten-promenad. Gott var det i alla fall med sill, ål, äggröra, äppelfläsk, anka och jag vet inte allt.
Och vilken evig tur att vi har vår bro och tågen. En timmes restid till Nivå (söder om Helsingör), en resa som skulle tagit evigheter med gamla tiders färjor och bil. Dessutom slipper man slåss om vem som ska köra!

Katterna ska få löneförhöjning, bestämde jag i dag. Deras jobb är ju att ta hand om möss och eventuella råttor och dom sköter sig förträffligt. Katterna disponerar en egen hästbox i stallet där dom har mat-och vattenskålar. I eftermiddags hittade jag fyra döda möss i deras box. Plus en halv som var delvis uppäten. Tur att man alltid har b-påsar i fickan. Eftersom dom får mat regelbundet är dom säkert inte särskilt hungriga men dom jagar ändå. Mätta katter jagar bäst, har jag läst.


Dom här två är också duktiga på att fånga smådjur men dom får inte chansen särskilt ofta. Något som dom säkert beklagar.




a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar