söndag 12 april 2015

Bytesdjur

Mina djur har lite olika sätt att behandla sin bytesdjur. Svante är ganska empatisk. Han kan bära en fullvuxen duva över hela gårdsplanen (släppa den - kanske för att ta ett bättre grepp) och sen flyger duvan helt oskadd iväg och fortsätter sitt bobyggande. Svante bär upp en alldeles levande kanin i sovrummet och släpper den på golvet. Kaninen rymmer snabbt in i ett hörn och matte räddar den. Som tack får matte rivmärken i handflatan.
Sonja är betydligt brutalare. Kanin skriker i högan sky en kort stund och sen är nacken knäckt. I morse var det en alldeles varm råtta (ca 20 cm!) som hade fått sin levnad förkortad. (Inte mig emot.) Sonja hade dock en svår beslutskonflikt. Råttan var spännande men det var också frukosten. Medan jag bände råttan ur munnen på Sonja passade Svante på att äta upp hennes mat i lugn och ro. Så kan det gå!
Katterna är duktiga men tydligen inte speciellt hungriga. Av och till plockar jag döda möss och sorkar  vid deras matplats. Det gäller att alltid ha b-påsar i alla fickor. Även på morgonrocken.
Nej, jag tog inga bilder på Sonja med råttsvansen hängande ur munnen...



a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar