onsdag 5 augusti 2015

Vad är "Bra sommarväder"?




I morgon ska min lejonkung Svante till sin frisör. Sonja ska följa med för en bedömning och jag är rätt övertygad om att hon snart ska se ut som en irländare igen. Pälsen växer i rasande takt under det gråbeiga luddet som i flera månader varit hennes "kappa".


Pälsen som kommer är tät och vackert röd/brun.
Kortisonet är utsatt sedan början av augusti och de senaste veckorna har hon fått väldigt låg dos. Jag hoppas vi ska slippa den medicineringen i fortsättningen. Hennes glupande törst och aptit har lugnat sig och hon gick ner ett kilo mellan två veterinärbesök med fyra veckors mellanrum.
Dessutom uppskattar jag mycket hennes alltmera sociala beteende. Hon kommer spontant fram för lite kel och hon tom viftar med svansen åt människor numera.



Varför i hela världen ska massmedia bestämma vad som är bra (underbart, fantastiskt, efterlängtat) sommarväder och vad som är uselt (katastrofalt, eländigt) väder? Jag vill bestämma själv!




Enligt min åsikt har det varit alldeles OK i juli. Mellan 15 och 20 grader, lite blandat sol och regn och svalt på nätterna.
Det finns massor med människor som älskar att lufsa runt i stövlar och sydväst och som gillar att lösa korsord eller läsa böcker med regnet smattrande mot rutorna. Eller för all det spela Wordfeud på telefonen.
Hundarna gillar definitivt inte det där med 26-27 grader. Dom ligger som högar på stengolvet eller i lindarnas skugga. Promenader är bara jobbiga.
Egentligen hade jag tänkt skriva lite om den nya Sonja. Hon som inte rasar omkring som en furie. Som har slutat försöka decimera vårt bibliotek till en simpel boklåda och som inte nödvändigtvis tuggar i sig pennor, fjärrkontroller och skor.
Men - den senaste veckan har hon kraschat en pajform i glas. Uppäten paj den här gången, men att se henne henne med alla fyra tassarna bland glassplittret... Tur att vi har nära till IKEA. Och tur att hon inte skadade fler tassar.
Eller när hon klär papperet av en ny tandkrämstub och sätter hörntanden igenom tuben. Då är man glad att det finns silvertejp.

Så kanske jag återkommer om den "nya Sonja".
Foten? Jo, vars, efter snart fyra veckor ser man alla blodkärl på ovansidan och kryckan har flyttat ner i källaren. Fortfarande fult svullen runt ankeln men annars OK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar