torsdag 27 november 2014

Internetabstinens, nypotatis och mattjuv (Sonja)

Gårdagen präglades av att jag inte hade internet på nästan hela dagen! Och då inser man att man är missbrukare - på att googla, blogga, läsa Facebook, spela WF, skriva mail och svara på mail. Tur man har ajfånen som klarar hjälpligt en del och som går på Telias nät.


Annars, lindarna har gjort sitt för den här säsongen och i går började arbetet med att skära ner grenarna. Med såg och häcksax.
Några som inte riktigt hade gjort sitt var potatisarna i pallkragarna. Jag har sett att det växte blast där ute och när jag drog upp blasten visade det sig att det hade pågått aktivitet under jord.


Är det någon som övertrumfar det? Egen nypotatis sista veckan i november? Den var lika god som den var till midsommar.
Framåt kvällningen preparerade jag ingredienserna till en burgundisk köttgryta. Brynte kött, skar lök och morötter, tillsatte diverse kryddor, lagerblad osv. och ställde sen ut grytan på kökstrappan. Vin och vatten skulle hällas på i dag för ett långkok.
När jag bar in grytan vi sjutiden i morse fattas en stor del av köttet och sidfläsket. Sonja ville inte ha sin pellets-frukost. Vad drar man för slutsatser? Grytans lock låg dessutom på tvären och jag är evigt tacksam att det inte hade fallit ner på stentrappan. Det är av glas...
Lyckligtvis hade jag en burk grytbitar i frysen och bacon går väl lika bra som sidfläsk. Så nu puttrar alltsammans nere i köket sedan åtta i morse. (En speciell slow-cook-gryta som sköter sig själv på låg värme.) Då vet jag det till nästa gång. Inte ställa mat på trappan utan dubbla hänglås.




a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar