torsdag 8 januari 2015

Nu kommer några böcker

Eftersom jag läser enormt mycket, otroligt fort och ganska slarvigt är det omöjligt att minnas alla böcker jag läst det senaste året. Några sticker ut extra mycket. "En av oss" (Åsne Seierstad), "Mannen som slutade ljuga" (Dan Gustavsson) och förstås "Hunden som skäms" (Per Jensen). Den sistnämnda var en lisa för själen, de två första skakar om ens grundvalar. Visar bara att verkligheten som vanligt är värre än dikten.
Dagen för Breiviks inträde i den norska historien hade åtminstone något positivt. Min kollega blev mormor för andra gången just den dagen.
Per Jensen lyckas med konststycket att beskriva vetenskap på en lättfattligt och roligt sätt. Som hundägare känner man förstås igen sig men tidigare har det liksom inte varit riktigt rumsrent att tolka hundens "känslor". I stället har man skyllt på att t.ex. ägaren med sitt kroppsspråk förmedlar något till hunden som sen gör att den skäms, visar empati eller blir upprörd.
Nåja, har man som hundägare inte läst den boken så sätt den på önskelistan.
Under året läste jag också om en annan favorit av Per Jensen, "Djurens beteende". Som bara sporadiskt berör hundar men som borde få oss skämmas - bl.a. över vår brist på kunskap när det gäller djurhållning.
Fördelen med att läsa fort och slarvigt är att man kan läsa om böcker med stor behållning för man kommer inte i håg...
En ny bekantskap var Peter May som skrivit "Svarthuset". En debut och speciellt spännande eftersom miljön är ovanlig. En liten ö i Yttre Hebriderna där det blåser och regnar mest hela tiden. Men också en bra och absolut läsvärd bok. Del 1 av 3 och jag ser fram emot nästa. Eftersom jag avskyr blåst och regn känns Skåne riktigt behagligt vid jämförelse med Isle of Lewis.
Två böcker om Alzheimers sjukdom. Den första kommer jag inte ihåg titeln på och den andra var "En passande död" (Åsa Nilsonne).
Jag har lite kommit över känslan av att vara drabbad. Skyller på vanlig pensionärsglömska.

Sen har jag förstås läst 30-50 böcker till. En del hade jag läst tidigare men vad gör det när man kommer på det nånstans mitt i boken och inte har en aning om hur det ska sluta.

Hundarna? Jo tack, dom mår fint. Eftersom det blåser och regnar i dag har dom bestämt sig för en vilodag.






a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar