söndag 20 oktober 2013

Sökes: Personlig assistent

Till Sonja alltså, jag klarar henne inte ensam.

I morse var det som om Vår Herre hade glömt färglådan när han designade dagen. Allt var jämngrått och det regnade rätt bra. Perfekt dag för pulled pork, tänkte jag och körde till närbutiken och köpte benfri karré och lite annat.
Eftersom hundarna inte precis gillar att leka i regn blev det inomhusaktiviteter. För Svantes del innebär det huvudsakligen att snusa i soffan. För Sonja innebar det en sönderbiten braständare. Till att börja med alltså. Sen hördes ett väldans skrammel från köksregionen. Då var det dags för kniven.

När jag hade räddat henne - eller förskäraren - hur man nu vill se det, var det dags för ytterligare några pennor och den slutgiltiga dödsstöten för vattenkannan.
Nytt brak och ljudet av krossat glas. Hur kan matte vara så korkad att hon lämnar glaset med frukostjuice på bordet? Sonja stod bland skärvorna med tungan djupt ner i det trasiga glaset. Då hade hon för femtielfte gången forcerat kompostgallret. Nu har jag förstärkt med en köksstol.


Kärleken övervinner allt sägs det...
Medan jag laddade grytan med kött, lök, vitlök, morötter och lite andra godsaker upphörde regnet och färgerna kom tillbaka. Nu skulle ju härligheten stå 4-5 timmar i ugnen och det blev läge för lite utomhusaktiviteter.
På min inköpslista står grytunderlägg i kork. Det gamla var så himla stort och bra. Vidare ett gäng braständare samt en liten vattenkanna. Det var nog Lottas kanna, som hon oförsiktigt nog låtit stå kvar ute.
PG Evanders bok har också fått sig en släng av Sonja men jag är snart färdig med den och dessutom kostade den bara 10 spänn på Myrorna.


Så här ser jag gärna Sonja ikväll. Vi har haft en påfrestande dag med alldeles för många NEJ och alldeles för få BRA.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar