torsdag 24 oktober 2013

Klädrensning & drottningmiddag

Idag fick jag ett, för mig, alldeles ovanligt ryck att röja bland kläderna. Ut med allt som låg i en salig röra i lådorna i badrummet. (Jag har enorma utrymmen med walk-in closet, stora härliga lådor och skåp i badrummet och i tvättstugan. Och ändå slänger jag skor och kläder hur som helst, hänger jeans och väst på en krok i badrummet och kastar tröjor huller om buller i lådor och på bänkar. Jag borde skämmas och gör det också.)
Nu duger inte detta längre för Sonja drar iväg med det mesta, plundrar fickorna på godis och bajspåsar och stjäl glasögonfodral, böcker, väckarklockor och fjärrkontroller.
Det är en strålande höstdag och egentligen borde jag vara ute. Med min indolenta läggning gäller det dock att ta vara på energin när den kommer. Alltså, två tvättmaskiner senare hade jag två tomma,rejäla lådor i badrummet. Alla byxor sorterade. Kan inte ha dom längre, vill inte ha dom längre, sköna med hopplöst "ute" - kan gå som hundbyxor, oj då, dom här hade jag glömt att jag hade! Elak fläck som inte gått bort trots flera tvättar. "Gör som jag, lita på Vanish" vilket jag förståndigt nog gjorde. Fläcken försvann!
Som vanligt står man sen med en mängd prylar som kan vara bra att ha. Kommer jag någonsin att framkalla bilder från gamla negativ och filmrullar som ligger i en skokartong? Troligen inte. Kommer jag någonsin att använda en liten resehårtork i ett fint, rutigt fodral? Kasta? Bära ner i källaren?


Hoppsan! Glömde tydligen en hög med tröjor på bänken. Som man bäddar får man ligga.


I den röda soffan, där hundar inte ska vara, syns omisskännliga spår av just hundar. Samt en blomma som någon tyckte skulle pryda kuddarna. Ingen tvekan om vem som har varit där.


Siri bland höstlöven.


Svante visar sin tandstatus.


Hundarna och höstens färger harmonierar fint!

Igår kom mina nya glasögon i brevlådan. Nio dagar - bra jobbat, Favoptic. Fantastiskt, för nu kan jag se BÅDE på långt håll och läsa pocketbok. Lite justering kan behövas eftersom min smala näsa inte är världens bästa för glasögon. Men i morgon kommer min privata optiker hit och då fixar han det. Välkomna, P & U.

Sonja på sin favoritplats i fönstret. Märkligt att dom vuxna inte protesterar mera. Dom låter henne ha den. 
Ikväll är det krogen med väninnorna. Vi har slutat kalla träffarna för tjejmiddag. Vi kallar det drottningmiddag i stället. För visst är vi drottningar, var och en på sitt sätt. En av oss brukar säga: "Ni som ska prata hundar sitter där och ni som ska prata barnbarn sitter där". Från och med nu får hon sälla sig till gruppen med barnbarnssnacket. Hon blev farmor igår. Innan var hon "grupplös".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar