fredag 6 september 2013

Vad har du i handväskan?

Med anledning av Åsas bild (se http://valpenborderline.blogspot.se/) om vad hon hittade i sin handväska gjorde jag en djupdykning i min. Det borde man göra oftare!

Fem (!) tandborstar, överlevnadskniv och rätt många pennor. Min tandläkare är bussig och bjuder på engångstandborstar och jag sparar dom till städning. Fattar ni när jag senast städade med tandborste? Jag brukar ha en laserpekare också eftersom det ofta saknas fungerande batteri i dom man får sig tilldelade. Den har jag tydligen lagt av. Håller inte så mycket fördrag längre.

I morse var jag hos veterinären och tog stygnen på Sonjas mage. Hade väl kunna göra det själv men det ingår liksom i paketpriset så vi tog en tur till kliniken. Sonja har inga som helst negativa känslor inför stället. Hon störtar in, sniffar runt och viftar med rumpan åt personalen. Det är mammas tjej hela dan!
Igår kväll befriade jag henne från buren när vi hade varit på kvällspromenad. Tänkte att vi kunde se Broadchurch i lugn och ro. Pyttsan! Hunden har energi över att värma upp en medelstor villa i minst ett dygn. I en timme (alltså så länge som programmet varade) for hon runt och busade med ALLT. Inte bara sina leksaker utan allt som hon kunde nå upp till. Pärmryggar, mattes fleecetröja, ett nummer av Hundsport, fjärrkontroll, prydnadskudde... Minns inte allt. Och när jag hindrade henne bet hon mig i både händer och fötter. Tack o lov är mjölktänderna borta och hon har lärt sig viss bithämning.

Till slut lade hon sig tillrätta med ett nylonben. Detta ben har både Svante och Siri ratat som odugligt men Sonja gillar det.

Vi har varit på koppelpromenad (på plan mark) i blåsten och solen. Det tyckte Sonja var spännande. Vi gick en runda som hon inte har gått tidigare och där fanns massor med spännande lukter. Vi tråktränade en liten stund - precis som om hon behöver träna på att ha tråkigt...

Hon uppfyllde förväntningarna och gäspade stort medan jag satt på bänken.

Det är 20 grader ute så det blir att slänga fläskfilén på grillen. Annars lutar det åt att snart stänga grillen för säsongen.

Perfekt grillkväll blev det! För en gångs skull blåste det inte från väster och det var vindstilla på uteplatsen. Fläskfilén blev 72 grader, syrrans kantarellsås var ljuvlig och potatis och morötter i ugnen var perfekta tillbehör. Marängsviss till efterrätt.
Sonja kopplad på sin blårutiga filt och Svante tyst och tålmodigt väntande på tallrikar att slicka. Vad kan man mer begära av en fredagskväll?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar