måndag 2 september 2013

Ode till papperstidning

Det är en blåsig och kylslagen septembermorgon och som vanligt är vi uppe med tuppen.

Gör om det här om ni kan, ni som har dagstidningen digitalt! Ibland kan den där överfulla tidningskassen vara en välsignelse. Natten har varit relativt lugn. Några enstaka episoder med illamående. Å andra sidan kan det inte finnas mycket kvar i mag-tarmkanalen på hunden.
Dom öppnar telefonen på kliniken 8.15 så jag chansade och ringde 8.13. Kanon, fick tid strax innan lunch. Antagligen behöver hon mer vätska än vad jag förmår pilla i henne så jag räknar med ett gott och närande dropp. Dessutom kräks hon upp en del av det jag får i henne. Och tempen har jag också tagit - 38,7. 
Sonja börjar dra sig undan när jag närmar mig. Tro sjutton det! Det blir bara obehagligheter. Spruta med vätska i munnen, temp i rumpan, torka här och torka där, bära upp och ned för trappan. (När man kan gå själv.) Måste nog sitta med henne och bara gosa lite. 




Sonja har bäddat in sig i fönstret.

Tiden hos sjukgymnasten i morgon har jag avbokat. Tror inte att Sonja är i form för sjukgymnastkonsult. Dom kan vara rätt tuffa, dom där fysioterapeuterna... Och min egen fotvård har jag också fått avboka. Fötter kan jag fixa själv den här gången (sorry, Lotti). Det kan förresten passa rätt bra. Fötterna i balja och Sonja sovande vid sidan om.

##
Klockan har hunnit bli 12.30 och Sonja har lämnats i veterinärens vård. Dropp med diverse godsaker inklusive antibiotika. Hennes body är återigen tvättad. Både den och hunden luktar skunk men hundbad får vänta. 
Nu är det bara att vänta tills dom ringer och aviserar att det är tid att hämta. Vilken himla tur att man är pensionär! 

##

Klockan sex hämtade jag en slank liten hund som dock var  betydligt piggare än när jag lämnade henne. Dropp med cocktail gjorde susen. Men käre tid vad smal hon är! Hon har gått ner ett kilo på mindre än en vecka. Hon har fått recept på antibiotika och speciell dietkost på burk (som hon ännu inte vill ha).  Hon får säkert tillbaka aptiten när hon sovit en natt.
Vi får återkomma i morgon med mera rapporter. Just nu känns det bara bra att slippa se henne så olycklig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar