söndag 8 september 2013

Mera frihet för Sonja

Mina älsklingar njuter av morgonsolen. Jag vågade mig på att släppa Sonja lite mera lös idag. Svante är inte så våldsam i sin lek med henne och Sonja verkade njuta av friheten. Hon intog genast favoritplatsen i fönstret och Svante bråkade inte utan tog dörrmattan. Han är en otroligt generös hund.
Sonja har under dagen förvaltat sin frihet väl. Inga tokspringningar med Svante och hon har njutit av att ligga i skuggan och bara vara med. En promenad med Svante, matte och moster till busshållplatsen för att hämta mormor som kom på besök. Sen vankades fika och slicka tallrikar. Nu, säger Sonja, nu känns det som om man är med igen! (Matte ber till högre makter att hennes knä inte ska ta skada.)
Jag har sett några avsnitt av "Djurakuten" och blir kallsvettig av dessa berättelser om korsband och knäskador på hundar.
Just nu har jag faktiskt burat in henne en stund. Efter kvällsmat och ganska mycket vila under dagen är hon oförskämt pigg och kan behöva en stunds vila i buren.

Tidigare idag tog hon en paus i sin hög av filtar och fårskinn. Älsklingsplatsen i sovrummet. Den brokiga filten har jag virkat av restgarner under långa nätter på förlossningsavdelningen. Det var på den tiden då det kunde vara lugnt många, långa timmar. Inte en födande kvinna i sikte på hela natten. Att virka fram och tillbaka krävde lagom mycket koncentration - helstolpar och halvstolpar klarar jag sovande.
I morgon är det dags för Siri igen och då blir det nog tyvärr lite mera bur för Sonja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar